Mentre no anem resolent el
desencaix amb Espanya, toca repassar alguns temes que, vulguem o no, encara ens
afecten socialment des d'Espanya. Quan més baixem en l'escala de necessitats
socials, però, més ens adonem dels avantatges que tindríem de dotar-nos d'estat
propi, com per exemple, invertir en polítiques actives d'ocupació eficients i
enllaçades amb el nostre mercat de treball. No em cansaré mai de repetir que,
la idiosincràsia dels mercats de treball fa que, les polítiques més apropades a
la seva realitat, com és la catalana, son més eficients. De fet, el nostre, per
dimensió, és com molts dels que ja hi ha a la UE, i que ningú discuteix que en
tinguin una idiosincràsia pròpia, però és clar, tenen un Estat al
darrera.
El passat agost el govern espanyol
aprovava la pròrroga de l’ anomenat programa “PREPARA” (i
que fins el 2011 fou anomenat PRODI), per resoldre un drama que, no per poc
conegut, havia estat esquivat reiteradament els darrers mesos pel Govern Rajoy.
Més enllà de la decisió final que es va prendre, la manca de respecte que va
significar esperar a darrera hora, per la porta del darrera i en ple mes
d’agost, per comunicar la decisió, és un fet que no es pot deixar de denunciar.
Senzillament, propi d’un govern que, més enllà de dir-nos que són raons
pressupostàries les que obliguen a retallar, constatem com les formes
insensibles els delaten, i en el fons, expliquen que és la ideologia la que les
governa. També en les formes es constaten les tendències ideològiques. Aquest
ajut passa revisió en tràmit de convalidació al Congrés dels Diputats tot just
demà.
No us negaré que una pròrroga a un ajut
d’aquest tipus, en un context de retalls i de desballestament del benestar, ha
de ser ben rebut. Però tampoc es pot evitar qüestionar el model i forma final
que s’hi ha donat. El problema essencial d’aquest ajut rau en que si bé, ha
estat pensat com a política passiva, és a dir, com a coixí gairebé de
beneficència per un gruix important de ciutadans i ciutadanes en situació de
primera necessitat per les dificultats de trobar feina (de moment uns 500.000
persones beneficiàries de l’ajut), formalment s’ha presentat com una política
activa, és a dir, com una eina mitjançant la que la persona millora la seva
ocupabilitat per reinserir-se al mercat de treball, en aquest cas, amb una
subvenció subjacent. El cert és que, la crisi galopant, poques oportunitats
ofereix de reinserir-se, però a més, les línies d’actuació tampoc han estat
encertades fins ara. Així, dels que han finalitzat el programa, només el 30 %
han trobat feina de nou, la majoria temporalment, fins al punt que només el 18
% ho han estat en feines de més de dos mesos de durada, i només un 1 %, amb
contractes indefinits. Així doncs, resultats pobres per una eina que essent
passiva des del seu inici, s’ha volgut disfressar de política activa per
defugir els fantasmes que sovint envolten les polítiques passives de
prestacions, ajuts i auxilis, des d’entorns neoniberaloides, de que fomenten la ganduleria i la baixa intensitat
en la recerca de sortides de l’estat de necessitat. El cert però és que es
tracta d’un ajut necessari per un estat amb unes taxes tant altes d’atur. I
intentar convertir aquest ajut, en una eina que per art de màgia transformi en
ocupables a les persones, és qüestionable, per context econòmic de crisi
òbviament, però també, perquè amb les retallades que han patit les polítiques
actives i els serveis d’ocupació, difícilment es podrà nodrir les accions de
formació i/o orientació associades al programa. El resultat final ha estat un
programa reestilitzat doncs, que intentant també buscar maquillatge de cara a
la política d’intervenció exterior a la que es sotmès l’Estat espanyol, pugui
ser explicat com a fórmula per ajudar a trobar feina als qui hi participin.
L’ accés al programa ha estat endurit de
forma important, doncs s’exigeix que els beneficiaris siguin aturats de llarga
durada, i que a més d’haver esgotat la prestació d’atur i no tenir dret a
d’altres subsidis, siguin inscrits a l’ OTG almenys dotze mesos dels darrers
divuit, pels que no tinguin càrregues familiars. Aquest darrer element és
transcendental, doncs deixa fora al col·lectiu de joves. No només aquest
element és determinant pels més joves, sinó que pel que fa al càlcul del nivell
d’ingressos de la unitat familiar, es passaran a computar els pares, i si bé
pot ser una mesura raonable, no ho és tant quan es constata que amb uns
ingressos superiors als 1.445,00 euros per unitat familiar de tres membres, ja
no es podrà gaudir de la prestació. De fet, s’ha reconegut directament, agradi
o no, que el coixí familiar és el que ha de suportar les situacions de
necessitat, i no pas l’Estat. Clar està que quan es coneixen els topalls, el
concepte coixí pot semblar certament curiós.
L’import ha estat millorat en aquesta
pròrroga (no en l’anterior, que es va veure reduït) per aquells casos en que hi
hagi càrregues familiars de més de tres membres, passant dels 481,05 als 545,19
euros, si bé, resulta evident que l’estalvi que comportarà l’enduriment de l’accés
ja revertirà en una menor despesa global en beneficiaris, i per tant, en
prestacions, i alhora, que unitats familiars de més de tres membres ja no son
gaire habituals.
Sobre les obligacions, a més de la de
acreditar abans d’accedir a la prestació que s’ha cercat activament feina els
30 dies anteriors a la sol·licitud, també es demana que no s’hagin refusat
ofertes d’ocupació, siguin dels serveis públics o d’agències privades de
col·locació (problema per tant derivat de la privatització d’aquesta activitat
de la reforma laboral del 2010).
Dins de les obligacions que podríem
anomenar pròpies del programa, específicament les derivades de seguir els
programes de formació i/o orientació, és on trobem també la major contradicció,
doncs resulta evident que un context en que s’han retallat de forma important
els recursos que es doten als serveis públics d’ocupació autonòmics, serà
difícil que es puguin nodrir accions reals de formació, i fins i tot, facilitar
la feina d’orientadors professionals, atès que les retallades han obligat a
revisar també el contingent de professionals que fins ara hi prestaven servei.
Així doncs, política de coixí intentada
reconvertir en política activa quan no hi ha recursos per fer-ho ni per
donar-hi resposta, imposant obligacions als serveis autonòmics a les que no
poden donar resposta sempre, enduriment poc raonable en l’accés en alguns casos
concrets, així com el caràcter novament temporal peremptori de l’ajut, fan que
sigui més que qüestionable aquesta pròrroga, que s’hauria d’haver mantingut en
els paràmetres amb que fou promoguda a l’any 2009, atès que la situació de
necessitat generalitzada, no només no ha millorat, sinó que ha empitjorat. Si
bé, menys és res, era com a mínim exigible un mecanisme de pròrroga automàtica
mentre la situació d’atur general sigui com la que ens toca patir.
No tingueu dubtes que, en un context
d'estat propi, aquests ajuts, les polítiques actives i passives, així com
afrontar-ho, serien diferents. El mercat de treball seria molt més fèrtil, àgil
i dinàmic, i equiparat als mercats dels països més competitius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada